De verkiezingen komen eraan. Op 9 juni 2024 maken alle Belgische onderdanen zich op om te stemmen en zo de koers te bepalen van het Europese, federale en regionale bestuur. Maar wat met de Belgische expats die elders ter wereld wonen?

Voor degenen die nog in België wonen, is het simpel: zij ontvangen een stembiljet op hun thuisadres en gaan op 9 juni naar hun stembureau. Maar wat als je geen vast adres meer hebt in België? Wat als je jaren geleden al de sprong naar het buitenland waagde, om te werken, van de zon te genieten of te rentenieren?

Momenteel zijn er zo'n 420.000 meerderjarige Belgische onderdanen die elders wonen en stemrecht hebben. Maar hoe kunnen zij hun stem uitbrengen ?

Hoe gaat dat in zijn werk?

Zodra je naar het buitenland vertrekt, moet je je minstens vier maanden voor de verkiezingen inschrijven bij de ambassade of het consulaat. Na inschrijving krijg je een formulier waarop je jouw voorkeur voor de stemprocedure kunt aangeven.

Als je niet ingeschreven bent, loop je het risico dat je niet kunt stemmen volgens jouw voorkeur en misschien zelfs moet terugkeren naar België.

Stemmen in België

In persoon

Als je ervoor kiest om in België te stemmen, ontvang je ten vroegste op 25 mei je stembiljet op het adres waar je ingeschreven staat. Op 9 juni meld je je met je oproepingsbrief en identiteitsbewijs bij het stembureau van je gemeente tussen 8 en 14 uur (voor papieren stemming) of tot 16 uur (voor elektronische stemming).

Per volmacht

De volmachtdrager ontvangt een kopie van het volmachtformulier naast zijn/haar eigen oproepingsbrief. Jij ontvangt geen documenten in het buitenland.

Stemmen via de consulaire post

In persoon

Op woensdag 5 juni tussen 13.00 en 19.00 uur lokale tijd meld je je bij de Belgische consulaire post waar je ingeschreven bent, met je oproepingsbrief en identiteitsbewijs. Je ontvangt je oproepingsbrief ten vroegste op 25 mei op je buitenlandse adres.

Per volmacht

De volmachtdrager moet zich op woensdag 5 juni tussen 13 en 19 uur lokale tijd melden bij de consulaire post waar hij/zij is ingeschreven, met zijn/haar oproepingsbrief en identiteitsbewijs. De volmachtdrager ontvangt het volmachtformulier in het stembureau.

Stemmen per brief

Kies je ervoor om per brief te stemmen, dan ontvang je een kiesomslag met:

• Het (de) stembiljet(ten)
  • Een geadresseerde retouromslag
  • Een identificatieformulier
  • Een informatienota

Breng je stem uit op het stembiljet en stuur dit terug naar België via de bijgeleverde retouromslag. Jij draagt zelf de kosten voor deze zending. De omslag moet uiterlijk op 9 juni om 14 uur in België bij de bestemmeling aankomen.

Heb je nog vragen?

Bekijk de informatie op de website van FOD Buitenlandse Zaken(Nieuw venster).

En als je meer wilt weten, neem gerust contact met ons op via overseas@rsz.fgov.be of bel naar +32 (0)2 509 90 99. We helpen je graag verder!

Wilt u uw reiservaringen delen?

Bent u expat of kent u iemand met een inspirerende buitenlandervaring? Aarzel dan niet om ons te contacteren op overseas-expat@onssrszlss.fgov.be. En wie weet, inspireert u met uw verhaal toekomstige expats.